20 Nisan 2012 Cuma

ELGİZÇAĞDAŞ SANAT MÜZESİ İLE İLGİLİ OLARAK “MÜZE İÇİNDE BİR MÜZE” PROJE SERGİSİKAPSAMINDA YAŞANANLARA DAİR BİLGİLENDİRME

ELGİZÇAĞDAŞ SANAT MÜZESİ İLE İLGİLİ OLARAK “MÜZE İÇİNDE BİR MÜZE” PROJE SERGİSİKAPSAMINDA YAŞANANLARA DAİR BİLGİLENDİRME
Merhabalar,
5 Nisan 2012 tarihindeProje 4L Elgiz Çağdaş Sanat Müzesi’nde açılışı gerçekleştirilen, küratörlüğünüüstlendiğim ve 12 sanatçı arkadaşımla realize ettiğimiz “Müze içinde bir Müze”Proje Sergisi dahilinde yaşanan süreç ve şu anki aktüel duruma dair bazıbilgileri sizlerle paylaşmak istiyoruz:
a) Elgiz Çağdaş SanatMüze’sinin, daha serginin kurulumu aşamasından itibaren "size mekansağlıyoruz", “müzede sergi açıyorsunuz” şeklinde, sanki müze mekanını"lütfeder”  yaklaşımdaki söylemleritüm süreç boyunca üzerimizde hissettirilmiştir. Proje küratörünün onayıalınmadan basınla paylaşılan ilk bültende serginin "Proje Odaları"ndaaçılacağı lanse edilmiş - halbuki sergi görüleceği üzere "müze"içindedir -, sanatçılardan birisinin ismi bültende çıkmamış ve küratör"genç küratör" ibaresi kullanılarak, serginin asıl söylemi bir tür"amatör" diskur içerisine çekilmeye çalışılmıştır. Daha sonra küratörve sanatçı ekibinin itirazları ile müze bir basın bültenini tekrar hazırlamış,“düzeltilmiş bülten” ibaresini kullanmadan, "hatırlatma" başlığıaltında bu konuları düzeltmiştir. Bazı internet sitelerinde ve basılıyayınlarda yer alan bu bültenlerden bazıları bizatihi küratör tarafındaneditörlere yazı yazılarak düzeltilmiştir. 
b) Elif Öner'in“Hysteria” çalışması ile ilgili, sergi açılışından sonraki gün (6 Nisan 2012) değilişin, bilgisayarın bile mekanda bulunmadığına dair bir duyum alınmıştır. Projeküratörü işe müdahale edemeyeceklerini, bunun sanatçının ifade özgürlüğü veküratörün bunu desteklemesi neticesinde bir durum olduğunu ilettikten sonra,müze işin üzerine "küratörü suçlayıcı" biçimde bir ifade ekleyerek,konuyu farklı bir mecraya çekmektedir. “Müze’ye haber verilmeden, projeküratörü tarafından histeri adlı farklı bir projesi sergiye dahil edildi”ibaresi çalışmanın bulunduğu kaide üzerinde yer almaktadır – Halbuki, sergidenönce hazırlanan kitapçıkta “Histeri” işi, künyesi ile yer almaktadır. Ayrıca, birproje küratörü,  projeye dair işlerini  "müzeye onaylatmak" zorunda mıdır? Herbir iş için bir "bilirkişi" heyetine mi danışılacaktır?
c) Anti-pop’un “artvenue” isimli enstalasyonunun dört hafta önce müzeye sunulan, kurulumunun 6günde yapılabileceği belirtilen ve müze tarafından reddedilmeyen projekurulum-planının onayı, sıkıntılı bir süreçten sonra, açılışa 2,5 gün kalaonaylanmıştır. Mimari bir proje gibi detaylı bir hesaplamaya dayalı, müzeyi bir“olimpik yarış havuzu” olarak yeniden kurgulayan; yarışmacıların “start”aldıkları kulvarlar ve madalya kürsüsü ile vazgeçilmez bir bütün olan bu büyükölçekli enstalasyonunun fiziksel olarak %95’lik bölümü 2.5 gün içerisinde yoğunbir emek sürecinde gerçekleştirilmiş, ancak madalya kürsüsü açılış saatineyetişmemiştir. Küratörün, “açılış gerçekleşti, işin nihai tamamlanmasını yarınyapalım” önerisini sanatçı kabul etmiş, ancak sonrasında sanatçı ve küratörünmüze yönetimine ayrı ayrı ilettikleri; hazırda bekleyen madalya kürsüsünümekana yerleştirme talepleri, müze-kurulu tarafından reddedilmiştir.
d) Açılış günügerçekleştirilen ve Elgiz Müze katalogunun yırtılarak uçak yapılması ilesürdürülen eylem, müze ve proje arasında bir gerilime neden olmuştur. Müze, İnselİnal’ın ürettiği eylem sonrasında uçak yapılan kağıtları toplayıp, çöppoşetlerine doldurarak kendi katalogunu çöpe atmıştır. Katalog, bir müzelertarihi parçası olarak görülmeyip, meta değeri üzerinden değerlendirilmiştir.
Bunları bilginizesunuyoruz. Sergi kurulumu süresince müze yönetimi tarafından yapılan baskı ve zorlamalarekseninde yaşadıklarımızı demokratik bir platformda ifade etmek ve görünürkılmak adına desteklerinizi bekliyoruz.
Fırat Arapoğlu

Sanatçılar

Anti-pop, Ali İbrahimÖcal, Alper İnce, Çağrı Saray, Eda Gecikmez, Elif Öner, Hülya Özdemir, İnselİnal, Mehmet Çeper, Orhan Cem Çetin, Özlem Şimşek, Rafet Arslan 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder